2025-008 Klacht over de behandeling van een letselschadeclaim onder de SVI van klager
Door de voorzitter van de Geschillencommissie doorverwezen klacht.
Ongegrond bevonden klacht.
De klacht gaat over de wijze waarop de letselschadeclaim van klager onder zijn Schadeverzekering Inzittenden bij aangeslotene is behandeld. De kern van de klacht is dat aangeslotene naar klager toe niet heeft gedaan wat zij belooft in haar brochure Personenschade en zoals wordt beloofd in de Gedragscode Behandeling Letselschade die zij heeft onderschreven. Klager voelde zich niet als klant behandeld maar als tegenpartij. Aangeslotene heeft erkend dat zij klager meer als klant en minder ‘als tegenpartij’ had kunnen behandelen. Daarnaast is aangeslotene ook in de communicatie en in de wijze waarop het dossier is behandeld op punten tekortgeschoten. Geen tuchtrechtelijk verwijtbaar handelen.
2025-007 Klacht over de behandeling van een letselschadeclaim
Door een belanghebbende ingediende klacht.
De Tuchtraad oordeelt dat klager niet-ontvankelijk is in zijn klacht.
Klager klaagt over de behandeling van zijn letselschadeclaim door aangeslotene. Partijen hebben met behulp van een mediationtraject overeenstemming bereikt over een minnelijke regeling. Dat neemt niet weg dat klager het handelen van aangeslotene door de Tuchtraad getoetst wil zien. Klager is van mening dat aangeslotene verschillende gedragscodes heeft geschonden. De Tuchtraad oordeelt dat klager niet-ontvankelijk is in zijn klacht.
Door de voorzitter van de Geschillencommissie doorverwezen klacht.
Gegrond bevonden klacht.
Volgens klagers heeft aangeslotene zich niet gedragen zoals van een redelijk bekwaam en redelijk handelend rechtsbijstandsverlener mag worden verwacht. Aangeslotene heeft, door op voorhand duidelijkheid te willen verkrijgen over de hoogte van de kosten van de gekozen (externe) advocaat en eisen te stellen aan het plan van aanpak van de advocaat, verhinderd dat de advocaat voortvarend de belangen van zijn cliënten heeft kunnen behartigen. Daarnaast heeft aangeslotene zonder toestemming van klagers het dossier van klagers aan twee advocaten voorgelegd met het verzoek een schatting te maken van de te verwachten kosten in het geschil. De Tuchtraad acht de klachten gegrond. De Tuchtraad geeft aangeslotene een waarschuwing.
2025-005 Klaagster is niet-ontvankelijk in haar klacht
Door een consument rechtstreeks ingediende klacht.
De Tuchtraad oordeelt dat klaagster niet-ontvankelijk is in haar klacht.
De klacht gaat over de rechtsbijstand die aangeslotene heeft verleend in een medische aansprakelijkheidskwestie. De Tuchtraad kan geen inhoudelijk oordeel geven. De klacht is na de behandeling bij het Kifid niet door de Voorzitter van de Geschillencommissie doorgezonden aan de Tuchtraad en klaagster kan niet worden aangemerkt als belanghebbende in de zin van het Reglement.
2025-004 Klacht over het handelen van aangeslotene bij de schaderegeling van klager
Door de voorzitter van de Geschillencommissie doorverwezen klacht.
Ongegrond bevonden klacht.
Volgens klager heeft aangeslotene zich onredelijk opgesteld bij de afwikkeling van zijn letselschadeclaim na een verkeersongeval. Aangeslotene probeert klager moe te strijden [om] schade en kosten onbetaald te kunnen laten, traag te reageren, de claim eenzijdig af te wikkelen, mediation te weigeren en eigen beleid toe te passen op de vergoeding van buitengerechtelijke kosten. De Tuchtraad oordeelt dat de klacht ongegrond is.
Door de voorzitter van de Geschillencommissie doorverwezen klacht.
Gedeeltelijk gegrond bevonden klacht.
Klagers vinden dat aangeslotene tuchtrechtelijk verwijtbaar heeft gehandeld omdat zij de opname van een gesprek met de fraudecoördinator van aangeslotene niet heeft verstrekt, terwijl hier bij herhaling om is gevraagd. Deze klacht is gegrond. Klagers klagen er ook over dat aangeslotene de interne klachtprocedure niet op orde heeft. De Tuchtraad is van oordeel dat deze klacht niet gegrond is. De overige klachten kan de Tuchtraad niet behandelen omdat de Geschillencommissie van Kifid al over deze klachten heeft geoordeeld. De Tuchtraad ziet geen aanleiding tot het opleggen van een maatregel.
2025-002 Klacht over de behandeling van een verzoek om rechtsbijstand
Door de voorzitter van de Geschillencommissie doorverwezen klacht.
Gegrond bevonden klacht.
Volgens klager heeft aangeslotene zijn zaak niet serieus opgepakt en beoordeeld. Aangeslotene heeft zonder klager te horen dekking afgewezen. Ook de klacht hierover heeft aangeslotene zonder contact met klager afgewezen. De Tuchtraad is van oordeel dat aangeslotene tuchtrechtelijk verwijtbaar heeft gehandeld door een redelijkerwijs onverdedigbaar standpunt in te nemen en door klager in strijd met eerst de Kwaliteitscode Rechtsbijstand 2022 en vervolgens met de Gedragscode Klachtbehandeling niet te horen. De handelwijze van aangeslotene geeft niet de indruk dat zij klager heeft willen bijstaan. De Tuchtraad acht het opleggen van een maatregel op zijn plaats en geeft aangeslotene een waarschuwing.
Door een belanghebbende ingediende klacht.
Ongegrond bevonden klacht.
Klager klaagt over het niet (tijdig) overgaan tot betaling van de buitengerechtelijke kosten in
een tweetal letselschadedossiers en de vertraging die daardoor in de behandeling van de
dossiers is ontstaan.